Cele są przede wszystkim efektywnościowe, a na dalszych pozycjach i marketingowe – wzrost skuteczności działań rynkowych, wzmacnianie pozycji na rynku i poprawa znajomości odbiorcy. Jest coraz więcej hurtowni danych, bo popyt na te dane rośnie.
Jak zarządzać danymi big data w ochronie zdrowia
Nie tylko koncerny medyczne oraz wielkie firmy są odbiorcami i użytkownikami pokaźnych zbiorów danych, tzw. big data. Coraz częściej także duże podmioty z branży ochrony zdrowia z nich korzystają. Jak wykorzystać tę możliwość w praktyce?
„Pacjentocentryczność” czyli dopasowanie oferty usług medycznych do poszczególnych pacjentów rozwija się wokół big data, by móc lepiej diagnozować ludzi i skuteczniej ich leczyć w przyszłości, mając bardziej kompleksową wiedzę. Wymiana kolosalnych ilości danych pomaga usprawniać leczenie nawet najbardziej skomplikowanych chorób i opracowywać nowe leki.
Amerykańskie szpitale podwoiły bazy danych w cyfrowych kartotekach medycznych (Electronic Health Records) – tam rozwój zainteresowaniem zaczął się dynamicznie już ponad 6 lat temu. Algorytmy są tam stosowane nie tylko do monitoringu stanu zdrowia pacjenta, ale identyfikowania w bazach danych wystąpienia konkretnego ryzyka zdrowotnego, by jak najlepiej dopasować leczenie. W ten sposób rozwija się biomedyczna informatyka, już w globalnej skali. Na świecie jest ponad 16 tys. szpitali, które bez przerwy gromadzą informacje o pacjentach. Wszystko po to, by diagnozować ryzyko zapadalności na konkretne choroby czy prognozować m.in. rozprzestrzenianie się wirusów. Coraz więcej osób korzysta z urządzeń zapisujących dane (poziomu cukru, tętna, ciśnienia, inne) – to tysiące aplikacji mobilnych i gadżetów gromadzących również mnóstwo danych. Aparatury pomiarowe na ciele coraz częściej są dedykowane np. pacjentom z konkretnymi schorzeniami i informują o konieczności wizyty z lekarzem.
Dane w chmurze dają sporo możliwości wymiany wiedzy i lepszego nią zarządzania, gdyż dzięki wymianie informacji za jej pośrednictwem będą mogli dzielić się szczegółowymi opisami konkretnych przypadków, wymieniać się danymi, by szybciej i skuteczniej leczyć. A czas w leczeniu często jest szalenie istotny.
Problemem bywa otwartość na pozyskiwanie zbiorów danych, szczególnie, gdy nawet wewnętrzne pliki z danymi excelowymi placówki nie cieszą się zainteresowaniem, z wielu powodów. Nieprzejrzystość i nadmiar danych, setki zestawień tabelarycznych nie zachęcają do korzystania z nich. Kto jednak ma odpowiadać w placówce za wykonanie podsumowań, infografik, by osoby kompetentne mogły wyciągnąć wnioski i sformułowały zalecenia? Ogrom danych jest postrzegany niestety często jako utrudnienie, a nie ułatwienie pracy. Coś, co zabiera czas, frustruje. Takie podejście wynika przede wszystkim ze złej organizacji pracy i niskiej świadomości co i po co warto zbierać. Co za tym idzie – brakuje osób przypisanych do zarządzania danymi w placówce, a wiedzy i doświadczenia lekarzy w placówce nie łączy się z wiedzą innych ekspertów, pozostawioną w chmurze. Ale skoro nie radzimy sobie z wewnętrznymi danymi, jak możemy być otwarci na duże zbiory danych. To także umiejętność korzystania z nich, a nie tylko świadomość posiadania.
Z pewnością jeszcze większym wyzwaniem dla placówek medycznych będzie konieczność rosnących inwestycji w infrastrukturę informatyczną. Serwery, zabezpieczenia, ochrona danych. Być może nowi zatrudnieni ludzie, odpowiedzialni za ten obszar.
Korzystanie z big data będzie coraz częściej koniecznością. Wymaga jednak dobrego zaplanowania działań i budżetu, oswojenia pracowników i współpracowników ze zdobyczami technologii oraz otwartości na korzystanie ze zbiorów – i rozwijanie ich. Tylko wdrożenie coraz większej liczby specjalistów w tworzenie i rozwijanie zasobów pozwoli na wypracowanie najlepszych metod leczenia i diagnozowania, z których szybko mogą skorzystać tysiące pacjentów w Polsce, ale i na całym świecie. To wielki potencjał i usprawnienie pracy lekarzy, ale i coraz bardziej konieczna decyzja w procesie rozwoju placówki.
Słowa kluczowe:
zarządzanie danymiUzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur